KDO JSEM A KAM JSEM DOŠLA?
Jsem ženou, která větší část svého života hledala odpovědi na spoustu otázek a snažila se pochopit proč jsou lidé tak moc různí, až jsou si vlastně nakonec všichni podobní, proč se dějí věci, které se dějí a co je podstatou celého života. V konečném důsledku jsem pochopila, že lidé v našich životech jsou odrazem různých aspektů nás samotných, přicházejí nám do života, aby nás něčemu naučili a že každá naše myšlenka má daleko větší moc nad tím, co si přitahujeme do života než by se nám, kdy podařilo vůbec pochopit.
Každý, kdo mě zná, ví že můj život byl plný různorodých emocí od lásky, štěstí, radosti, které jsem si dokázala užívat všemi smysly, až po zradu, lži, závist či nenávist, čím vnější svět vůči mně vůbec nešetřil a často krát mně nechal všechno vychutnat až do samého dna. Dnes zaměřuji veškerou pozornost na radost ze života, užívám si svou rodinu, milovanou dceru, vnoučata, skvělého muže a lidí, kterých jsem si po velkém úklidu ve svém životě ponechala. Ale i přesto všechno pořád zpracovávám bolest ze ztráty mého milovaného syna. Po jeho smrti jsem se krok za krokem učila znovu žít. Pochopila jsem, že i ty nejtěžší skutečnosti musí člověk přijmout, a nejen se zařadit opět do života, ale naučit se ho opět milovat se vším, co mu v něm zůstalo, všímat si své štěstí, které mu život opět nabízí, které často kvůli běhu za štěstím nevidí, i když stojí přímo u něho.
A toto pochopení mě dovedlo i k tomu, jak mohu já pomoci druhým.
CO MĚ ZAJÍMÁ?
Za největší kouzlo tohoto světa považuji mezilidské vztahy a prostředí ve kterých se to odehrává. Vztahy, které nás formují, tvoří naši osobnost a zároveň vytváří i příběhy do našich životů. Je to otázka, která je lidstvem zkoumána odjakživa, a i přesto se ještě nenašel univerzální návod na kvalitní a bezkonkurenční mezilidské vztahy plné lásky, klidu, harmonie a vzájemné empatie, bez bolesti a strachu.
Po svých životních zkušenostech jak v osobním, tak i pracovním životě jsem postupem času tvořila určité návody pro svůj život a začala jsem uplatňovat vzorce chování, které jsem vylučovací metodou formovala do nějaké podoby, a to mi pomáhalo vnímat tento svět se vším, co v něm je s láskou, pokorou a úctou vůči sobě a všemu, co mě obklopuje. Zkoušela jsem na sobě všechny vzorce chování a postojů, které jsem vytvářela a používala, ukázaly mi, co je dobré a co špatné pro další rozvoj mého života. Pochopila jsem, že jakákoliv změna začíná u mě. A to, co jsem hledala, si nakonec postupem času našlo ono samo mě.
Jsem člověk jako každý jiný, jsem součástí dokonalého systému tohoto SVĚTA a všechno, co se v něm děje, týká se mě stejně, jako každého jiného. Každý z nás má šanci cítit se v něm skvěle, každý má šanci prožít život s radostí a láskou v srdci tak, aby na svém konci mohl říct:
„Děkuji ti živote, byl to krásný příběh.“
Díky studiu pedagogiky, psychologie, sociologie a dalších vědních oborů, díky inspirace zajímavých a moudrých lidí, jemného dotyku toho co nás přesahuje, a díky zkušenostem z 30leté praxe pedagoga, jsem došla k poznání, že všechno, co se děje na tomto světě, dobré i to špatné, se dotýká každého člověka a že každý jeden z nás má tu moc řídit svůj vlastní život směrem, který si on sám vybere, bez rozdílu na to, co se odehrává ve světě vnějším. Protože všechno to, co se v tom světě děje, se nepřestane dít nikdy pokud bude svět světem, ale my lidé můžeme měnit své dějiny dle vlastních programů. Chce to jenom jednu jedinou věc: NAUČIT SE TO.
CO NABÍZÍM?
Jak se stát člověkem s příjemným prožitkem svého vlastního života? Jak rozumět především sám sobě? Jak rozvíjet svou emoční inteligenci? Jak se naučit rozumět všemu důležitému, co nás obklopuje? To jsou otázky, na které dokážu dát odpověď. Spousta let prožitých v interakci s lidmi malými i velkými, mladými i starými, klidnými i dynamickými, zdravými i nemocnými, chudými i bohatými mi otevřelo cestu k poznání osobnosti člověka a jeho různé role a postoje v sociálních vztazích. A proto otázka osobnostně sociálního rozvoje (OSR) se stala pro mě životním i pracovním naplněním.
CO JE TO OSR?
Mnoho mých kolegů na vysokých školách doma i v zahraničí vytvořilo různé variace definic pro osobnost. Tento termín pochází z latinského slova „persona“, co znamená maska, kterou si nasazovali herci ve starověkém Římě během divadelních her a ta jim dávala určitou podobu. Persona byla tehdy něco, co vyjadřovalo to, jak člověk vypadá a také to, jakou hraje roli. Později se tento pojem začal zahrnovat do popisu podoby člověka – jaký člověk je a jakou má povahu. V současném kontextu se váže pojem osobnost s tvárností a oslavou někoho, komu se projevuje uznání či obdiv. V konečném důsledku, osobnost člověka nemá stálý charakter, je to něco, co se stále tvoří, mění a utváří se pod vlivem různých událostí a situací. A termín „Sociální rozvoj osobnosti“ neboli „Osobnostně sociální rozvoj“ charakterizuje proměnu člověka ve smyslu jeho zdokonalování ve společnosti ve které žije.
CO NABÍZÍ OSR?
Pro uskutečnění celostního komplexu k vzdělávaní v osobnostně sociálním rozvoji byla potřeba vytvořit strukturovanou jednoduchou mapu pro práci a komunikaci s lidmi, aby došlo k pochopení, že jde o multioborovou oblast rozvoje člověka, která zahrnuje psychologii, sociologii, pedagogiku, zdravovědu a další vědy. Výsledkem se stal můj MODEL OSR, pomocí kterého nabízím přehlednou orientaci v jednotlivých oblastech života člověka a jejich vzájemné návaznosti. Po pochopení a správném uchopení jednotlivých částí MODELU OSR, je možné začít pracovat a zlepšovat krok za krokem svojí životní cestu s radostí a láskou ve svém srdci a s lehkostí překonávat náročné životní situace. Nabízí cestu a vzorce ve vytváření vztahů k vlastní rodině, k přátelům, k lidem v práci. Nabízí způsoby a možnosti, jak si budovat základnu svého vlastního života, aby se v něm člověk cítil opravdu bezpečně. Vysvětluje, jak uchopit to, co ho přesahuje, tedy to, čemu někdo říká náhoda, jiný zázrak, a někdo přirozenost. MODEL OSR je vytvořen pro vzdělávání v osobnostně sociálním rozvoji každého člověka, ale asi jeho největší přínos je v učitelské profesi vzhledem k důležitosti a okamžité odezvě ve výchově našich dětí. MODEL OSR je základním kamenem v mém vzdělávacím PROGRAMU OSR.
CO JE PROGRAM OSR?
To, že mi život dopřál vyzkoušet si práci pedagoga v každé vzdělávací rovině (MŠ, ZŠ, SŠ, VŠ), působit na každé pozici (vychovatelka, učitelka, ředitelka, inspektorka, VŠ pedagog, lektorka) a také i terapeutka a mentorka, mi ukázalo učitele jako člověka v každé jeho profesní ale i životní roli. Získala jsem ucelený pohled na život a našla jsem odpovědi na spoustu otázek. A na základě mého tříletého výzkumu v konečné fázi vznikl unikátní komplexní PROGRAM OSR, kde pomocí třech pilířů s jejich návaznostmi a provázanostmi je vše možné využít v praxi a ke vzdělávání každého, kdo má zájem zkvalitnit svůj život. Základem je MODEL OSR jako mapa v multioborové oblasti OSR, dále to je DOTAZNÍK OSR jako prostředek k zjištění aktuálního stavu jedince, a v konečné podobě jsou to zážitkové SEMINÁŘE v OSR jako prostředek k zlepšení v jednotlivých oblastech života.
Během práce v PROGRAMU OSR se jedinec dotýká hloubek lidské duše, dává mu možnost dlouhodobě a důkladně se seznámit sám se sebou, hledá příčiny jeho nepohody, dokáže si osahat a rozvíjet vlastní empatii k lidem, zdokonalovat se v sociálních zručnostech.
NA ZÁVĚR
Vzdělávání v OSR není jen o přinášení nových informací, ale je hlavně o pochopení a procítění. Jsou to emoce, které během přednášek lidé vnímají, a tak si je mají možnost nejen uvědomit, ale hlavně změnit a zlepšit – proto se snažím, aby mé semináře byly s prožitkem.
Má práce zahrnuje i individuální konzultace v rámci poradny pro osobnostně sociální rozvoj, kde pracuji také s jednou z metod alternativní medicíny – kineziologii, kterou uznávají psychologové, lékaři, učitelé i laici po celém světě. Tato metoda je úzce propojena s metodou systemických konstalací, které mi pomáhají blíže a přesněji hledat příčiny problému vycházejících z bloků v rodinných systémech.