PROGRAMOVÉ SEMINÁŘE OSR
- VSTUPNÍ SEMINÁŘ: ZÁKLADY OSR – Co je multioborové vzdělávání v OSR
- SEMINÁŘ: SEBEPOZNÁNÍ – Uvědomit si, kdo jsem
- SEMINÁŘ: SEBEREGULACE – Naučit se pracovat sám se sebou
- SEMINÁŘ: SEBEMOTIVACE – Rozvíjet světlou stránku, dosahovat své cíle
- SEMINÁŘ: EMPATIE – Naučit se rozumět jiným
- SEMINÁŘ: SOCIÁLNÍ KOMPETENCE – Komunikace s okolním světem, způsoby, pravidla
- SEMINÁŘ: ŽIVOTNÍ STABILITA A PSYCHOSOMATIKA – Péče o tělo, zdraví a celkovou pohodu
Táto skupina přednášek je unikátní nabídkou, která vychází z uceleného komplexního PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ UČITELŮ V OSOBNOSTNĚ SOCIÁLNÍM ROZVOJI.
Program vznikl na základě mého tříletého výzkumu a celoživotního pozorování a vnímání lidí, především učitelů, kterých součástí jsem i já sama. To, že mi život dopřál vyzkoušet si práci pedagoga v každé vzdělávací rovině (MŠ, ZŠ, SŠ, VŠ), působit na každé pozici (vychovatelka, učitelka, ředitelka, inspektorka, akademická pracovnice, lektorka) a také i terapeutka a mentorka, mi ukázalo učitele v každé jeho profesní i životní role. Získala jsem komplexní přehled prožívání života učitele, ale i člověka jako takového a našla jsem odpovědi na spousta otázek. Pochopila jsem zákonitosti života a principy existence, které otevírají cestu k vyrovnanému životu s energií, vášní, radostí a smysluplností.
Program stojí na třech pilířích:
- MODEL OSR: Představuje určitou mapu v multioborové disciplíně, jakou je OSR (osobnostně sociální rozvoj), tzn strukturované přiblížení a možnost orientace v celé problematice, tzn co to je OSR.
- DOTAZNÍK OSR: Zajistí sofistikovanou informaci a zpětnou vazbu o tom kde se dotyčná osoba aktuálně nachází, kde jsou její přednosti a kde nedostatky. Klient získá informací a přesně specifikuje rezervy klienta v oblastech jeho vnitřního emočního světa (sebepoznání, seberegulace, sebemotivace, empatie a sociální kompetence) a v oblastech vytváření vztahů k vnějšímu světu (rodině, práci, přátelům, své základně a toho, co ho přesahuje – duchovnu).
- SEMINÁŘE OSR: Po vyhodnocení výsledků, kde klient získá přehled o úrovni ve svých jednotlivých životních oblastech v rámci vlastní emoční inteligence a vztahů k vnějšímu světu si může na základě nich cíleně a jednoznačně navolit buď jednotlivé tematické programové vzdělávání nebo specifické semináře, anebo si zvolí komplexní ucelený program krok za krokem k rozvoji své osobnosti.
Tento program si volí ředitelé škol, kterým pomůže udělat si přehled vnímaní vnitřního a vnějšího světa svých zaměstnanců, a na základě výsledků je schopen volit vhodné a objektivní postoje k svým zaměstnancům.
Pracuji jak se skupinami, tak i individuálně. Výsledky jednotlivců jsou anonymní, každý klient si zvolí svůj vlastní PIN, podle kterého se dozví své výsledky.
Více informací o programu najdete na stránkách partnerské vzdělávací agentury „JÁ UČITEL“, která celý můj výzkum zajistila organizačně, technicky i finančně a kde jsem garantkou, spoluautorkou i lektorkou.
Název vzdělávacího programu:
PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PEDAGOGŮ I NEPEDAGOGŮ V OSOBNOSTNĚ SOCIÁLNÍM ROZVOJI (OSR)
Kurz průběžného vzdělávání podle § 10 vyhlášky č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků v platném znění.
Obsah – podrobný přehled témat výuky a jejich anotace včetně dílčí hodinové dotace:
Program se skládá ze sedmi bloků po osmi vyučovacích hodinách:
- Základy OSR,
- Sebepoznání,
- Seberegulace,
- Sebemotivace,
- Empatie,
- Sociální dovednosti,
- Životní stabilita a psychosomatika
1. NÁZEV: ZÁKLADY OSR
Anotace:
Vstupní seminář se zaměřuje na základní informace multioborové oblasti rozvoje člověka, která přechází přes pedagogiku, psychologii, sociologii nebo zdravovědu. Posluchači se seznámí s terminologii a principy v oblasti rozvoje osobnosti a profesionálních předpokladů pro všechny pedagogy. Cílem je obeznámit posluchače s MODELEM vzdělávaní v OSR, který poskytne přehlednou orientaci v jednotlivých oblastech života člověka a jejich vzájemné návaznosti. Model představuje propojení prožívání vnitřního světa člověka s vnějším světem a je charakterizován dvěma rovinami, které budou v této části semináře představeny. Vertikální rovinu vyjádři Emoční inteligence člověka vycházející z pěti kroků svého rozvoje postavených na oblastech: sebepoznání, seberegulace, sebemotivace, empatie a sociální dovednosti, které na sebe chronologicky navazují. Rovina horizontální představuje prožívání života člověka s vnějším světem postaveným na Životní stability ve vztazích s rodinou, přáteli, s kolegy, na budování své budoucnosti, na budování základny vlastního života a doteku něčeho, co ho přesahuje – duchovno. Každá oblast z obou rovin bude posluchačům vysvětlena a získají představu o dalších krocích vzdělávacího programů, které budou vycházet z jednotlivých oblastí.
Tematické bloky:
- Co je to OSR, jaké jsou cíle a úlohy vzdělávaní v OSR
- Co dokazují dosavadní výzkumy ve vzdělávaní dospělých v rámci Evropských krajin
- Co dokazují moje výsledky výzkumu ve vzdělávaní pedagogů v OSR v ČR
- Co je PROGRAM OSR a jeho MODEL OSR
- Jednotlivé oblasti vertikální roviny (Emoční inteligence – sebepoznání, seberegulace, sebemotivace, empatie, sociální zručnosti)
- Jednotlivé oblasti horizontální roviny – (Životní jistota – Rodina, Přátelé, Práce, Budoucnost, Základna života, Duchovno)
- Shrnutí
- Diskuze
Vzdělávací cíl:
Cílem je obeznámit posluchače s PROGRAMEM VZDĚLÁVANÍ V OSR, kterého nosnou část tvoří MODEL vzdělávaní v OSR. Pomocí MODELU posluchač získá přehlednou orientaci v jednotlivých oblastech jeho života a jejich vzájemné návaznosti a propojenosti. Také získá představu o propojenosti vnitřního a vnějšího světa, od čeho se odráží jeho vnímání a formování vlastního života.
2. NÁZEV: SEBEPOZNÁNÍ
Anotace:
Sebepoznání je schopnost pozorovat sám sebe a uvědomit si sám sebe jako individuální bytost v celé své celistvosti. Pokud člověk nezná sám sebe a neuvědomuje si své talenty a slabé stránky, tak jen velmi těžko bude hledat správnou cestu životem. Součásti semináře je ukázat důležitost sebepoznání jako základ pro jakýkoliv růst a životní změnu. Část vzdělávacího programu je zaměřena především na poznávání vlastního já, na reflexi vlastních reakcí a jejich zvládnutí v kontaktu s ostatními lidmi. Seminář je zaměřen na uvědomování si vlastní osobnosti, zamýšlením se sám nad sebou, vnímáním vlastních světlých i temných stránek a učením se s každou polaritou své osobnosti pracovat, co dává šanci se přiblížit k vlastní podstatě. Posluchači se naučí rozeznávat své čtyři já, naučí se pracovat s každým z nich, poznají zdroje pro vlastní hodnocení, seznámí se s postupem formování vlastní osobnosti přes koordinaci svého temperamentu, rysů osobnosti, přes genetiku svých předků a zkušeností, které získali ve svém dosavadním životě. Seminář vede k vlastnímu sebepoznání, co je prvním předpokladem k seberegulace, tedy k dalšímu kroku předkládaného PROGRAMU vzdělávaní v OSR.
Tematické bloky:
- Úvodní pohledy do světa pedagogů a jejich role v pracovním i osobním životě
- Světlé a temné stránky lidské osobnosti
- Okno JOHARI – naše čtyři já, jak se projevují a jak s nimi pracovat
- Čtyři zdroje pohledů na seba samého
- Rys osobnosti člověka a dynamické vlastnosti
- Sebevědomí, sebekritika
- Shrnutí
- Diskuze a praktická cvičení
Vzdělávací cíl:
Cílem je zaměřit se na uvědomování si vlastní osobnosti, zamýšlením se sám nad sebou, vnímáním vlastních světlých i temných stránek a učením se s každou polaritou své osobnosti pracovat, co dává šanci se přiblížit k vlastní podstatě.
3. NÁZEV: SEBEREGULACE
Anotace:
Část semináře pod názvem SEBEREGULACE se věnuje regulaci chování. Člověk vlastním sebeuvědomováním vstupuje záměrně do průběhu svého života a upravuje své chování směřující k jeho sebeúctě a z toho plynoucí úctě k vnějšímu světu. Prostřednictvím vlastní účinnosti (self-efficacy) bude schopen regulovat svůj život s použitím správných návyků a tím dokáže mít svůj život pod kontrolou a bude se cítit šťastnější. Seberegulace tedy velmi úzce souvisí se sebeúčinností, která závisí na tom, jaký má jedinec smysl pro vizualizaci svého chování a svého života. V mnohých případech lidi pochybují o vlastní účinnosti, vizualizují si scénáře, ve kterých převládá selhání, a to jim bráni v jejich spokojenosti. Přicházejí o prožitky, radosti ze sebe samých a táto část semináře ukáže posluchačům, jak tomu zabránit. Ukážeme si, jak pracovat se svými emocemi, jak pracovat se svými myšlenkami a svou vůli, představíme si různé techniky k ovládaní svého chování.
Tematické bloky:
- Teoretické vysvětlení pojmů SEBEREGULACE
- Charakter a jeho části – vztah k lidem, vlastnost vůle, svědomí, společenské postoje…
- Zátěžové situace (rozdělení zátěžových situací a její vliv na chování člověka)
- Nejčastější postoje člověka při zátěžových situacích – součást rutinního chování
- Jak se chovat v zátěžových situacích – návrhy, inspirace
- Jak zachovat chladnou hlavu
- Shrnutí
- Diskuze a praktická cvičení
Vzdělávací cíl:
Cílem je ukázat si, jak pracovat se svými emocemi, jak pracovat se svými myšlenkami a svou vůli, představíme si různé techniky k ovládaní svého chování.
4. NÁZEV: SEBEMOTIVACE
Anotace:
Žádné plnění cílů, snů by nemělo reálné kontury bez vlastní sebemotivace, která pomáhá při překonávání problémů každodenního života, podílí se na osobní i pracovní úspěšnosti. Záleží na člověku, kdy se rozhodne učinit ten první základní krok k sebemotivaci a v povolání učitelů je tento krok velmi důležitý. Ukážeme si, jak se rozhodnout přestat být nešťastný, demotivovaný a jak začít chtít prožívat pocity naplnění, angažovanosti, štěstí, které mu život přináší, jak svých cílů a snů dosáhnout. Je jasné, že zvolená cesta k sebemotivaci není snadná, vyžaduje potřebu vynaložit veškeré úsilí na změnu a ukážeme si, jak překonat sám sebe, jak pracovat s vlastní vůli. Každý musí být sám dostatečně motivován, aby mohl cokoli měnit a něčeho dosáhnout tento seminář ukáže cestu, jak pracovat sám se sebou, aby člověk pochopil, že všechno je jenom v něm a že je schopný dokázat vše, co chce.
Tematické bloky:
- Teoretický vstup do témy SEBEMOTIVACE
- Vědomosti, moudrost, vzdělání, duchovno
- Kariéra a životní cesta – jak nezůstat stát na místě
- Plány do budoucna a tvořivost – jak se pohnout dál
- Sláva, seberealizace, uznání
- Štěstí, bohatství, vnitřní naplnění
- Shrnutí
- Diskuze a praktická cvičení
Vzdělávací cíl:
Cílem je ukázat si, jak se dá rozhodnout přestat být nešťastný, demotivovaný a jak začít chtít prožívat pocity naplnění, angažovanosti, štěstí, které život přináší, co se dá udělat pro to, aby byly cíle a sny dosažené.
5. NÁZEV: EMPATIE
Anotace:
Empatie je pojem, který vysvětluje jako schopnost člověka vstoupit do situace a emocionální polohy jiného člověka, vcítit se do jeho pocitů a pochopit jeho jednání. Tato součást emocionální inteligence je bezpochyby základním předpokladem pro efektivní fungování mezilidských vztahů, neboť prostřednictvím ní vznikají skutečné lidské vztahy. V této části semináře budeme zážitkovou formou sdílet a diskutovat, budeme posilovat rozum a empatii. Vysvětlíme si, proč někteří lidé volí iracionální vzorce chování, co tomu předchází, co se s nimi děje poté, co si to uvědomí a jak se dají iracionální myšlenkové pochody a postoje měnit na racionální. Cílem semináře je najít cestu z konfliktních situací v rodině, s přáteli či v práci. Ukážeme si návody a inspirace, jak porozumět sobě, žákům, jejich rodičům, kolegům i šéfům, manželům, partnerům a vlastním dětem.
Tematické bloky:
- Teoretický vstup do témy EMPATIE
- Zážitkové techniky na podporu porozumění
- Základní pravidla správné emoční konfrontace a důležitost změny uhlu pohledu
- Rozhovory – příběhy, které se dotkly ega
- Vztek – jak s ním pracovat a ovládat ho
- Na modelových rozhovorech si vyzkoušíme řešení životních situací
- Vysvětlíme si řády rodinného systému k pochopení chování rodinných příslušníků
- Diskuze a praktická cvičení
Vzdělávací cíl:
Cílem semináře je najít nejenom bezbolestnou cestu z konfliktních situací v rodině, s přáteli či v práci, ale také naučit se vcítit do pocitů jiných. Ukážeme si návody a inspirace, jak porozumět sobě, žákům, jejich rodičům, kolegům i šéfům, manželům, partnerům a vlastním dětem.
7. NÁZEV: ŽIVOTNÍ STABILITA A PSYCHOMATIKA
Anotace:
Tak jako v přírodě, ani v životě není nic ideálního a už vůbec ne dlouhodobě. Čemu by se ale měl člověk věnovat v rámci své duchovní hygieny, co ovlivňuje jeho kvalitu života – jeho stabilitu? Představíme si Kašperův šestistěn, kde jednotlivé stěny vyjadřují oblasti – prostředí, které na nás mají vliv (tak jako na oheň svíčky uprostřed Kašperovho šestistěnu). Co jsou to za oblasti a jak reagovat na životní situace, aby náš život byl stabilní (jako plamen svíčky v šestistěnu), bude středem první části tohoto semináře.
Závěr celého programu je určitým připomenutím, ale i varováním, že to vše, co bylo součástí předcházejících informací a bloků je svým způsob podmíněno kvalitou „středobodu“ což je tělo neboli také fyzické zdraví. Důležité je nejen pochopení vlivů, závislostí a provázaností s duševním stavem, kde to popisuje Psychosomatika jako věda o psyché = duše a soma = tělo, ale také vědět co nejvíce ovlivňuje náš fyziologický stav a naše tělesné zdraví.
Tematické bloky:
- Teoretický vstup do témy ŽIVOTNÍ STABILITY
- Popis a vliv oblastí: RODINA, PRÁCE, PŘÁTELÉ
- Popis a vliv oblastí: ZÁKLADNA, BUDOUCNOST, DUCHOVNO
- Shrnutí a praktická cvičení
- Teoretický vstup do témy PSYCHOSOMATIKA
- Základní faktory ovlivňující tělesné zdraví
- Shrnutí a praktická cvičení
- Diskuze
Vzdělávací cíl:
Cílem je ukázat, seznámit se a objasnit jednotlivé oblasti – prostředí života a jaký mají vliv na jejich celkovou životní stabilitu a v konečné podobě kvalitu prožívání. Důležitým faktem je uvědomění si nutnosti harmonie a vyváženosti všech šesti oblastí.
Cílem druhé části je seznámit a přiblížit v kontextu celého vzdělávání OSR důležitost a vliv zdravotního stavu, fyzické kondice a základní faktory, které je ovlivňují.
Metody výuky:
Výklad, diskuze, interakční cvičení, modelové situace
Forma výuky:
Seminář s diskusemi, interakčním cvičením a modelovými situacemi
Webinář s diskusemi
Vzdělávací cíl celého programu:
Cíl celého VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU je přivést lidi k pochopení, že všechno to nežádoucí, co se děje ve vnějším světě, se nepřestane nikdy dít, pokud bude svět světem, ale že my lidi jsme schopní tvořit své dějiny dle vlastních programů, pokud budeme ochotní se to naučit. Pokud budeme ochotní učit se, jak se stát člověkem s příjemným prožitkem svého vlastního života, jak rozumět především sám sobě, jak rozvíjet svou emoční inteligenci, jak se naučit rozumět všemu důležitému, co nás obklopuje.
Hodinová dotace
8 VH x 7 části = 56 VH
Nebo každá část individuálně dle zájmu klienta
Maximální počet účastníků:
dle domluvy
Cílová skupina:
ředitelé a jiné vedení škol a školních institucí
učitelé MŠ, ZŠ, SŠ, VŠ
speciální pedagogové
výchovní poradci
asistenti pedagoga
psychologové
rodiče žáků
vychovatelé
trenéři, lektoři, školitelé
i nepedagogy
Plánované místo konání:
Dle domluvy
6. NÁZEV: SOCIÁLNÍ DOVEDNOSTI
Anotace:
Sociální dovednosti, můžeme specifikovat i jako umění mezilidských vztahů. Jde o stav, kdy je člověk nejen schopen vcítit se do druhého, ale následně je schopen přizpůsobit tomu i své jednání. Umění mezilidských vztahů je základem společenského úspěchu, proto cílem tohoto semináře bude naučit se ovládat signály, které druhá strana vysílá při přímém kontaktu, naučit se rozlišovat s jakými emocemi disponuje, v jakém rozpoložení se nachází a umět nastavit správný vzorec postoje. Ukážeme si, jak lze synchronizovat vlastní nastavení s druhou stranou, aby docházelo k porozumění a lepší spolupráci, aby si obě strany byly navzájem sympatické, protože sympatie jsou základem kvalitního společenského vztahu. Ukážeme si, jak reagovat v konfliktních situacích, aby se situace uklidnila, ale zároveň nedocházelo ke snižování lidské důstojnosti, jak dosáhnout asertivního postoje v nežádoucích situacích.
Tematické bloky:
Vzdělávací cíl:
Ukážeme si, jak lze synchronizovat vlastní nastavení s druhou stranou, aby docházelo k porozumění a lepší spolupráci, aby si obě strany byly navzájem sympatické, protože sympatie jsou základem kvalitního společenského vztahu.